Světla nad Prahou - Nicole Jarvis

Hned zprvu bych chtěla zmínit, jak jsem byla nadšená z nové knihy od zahraniční autorky, jejíž děj se odehrává v Praze. Hned jsem po knize skočila, zvlášť když jsem zjistila, že se jedná o můj oblíbený žánr - fantasy. Tentokrát se toho zhostila americká spisovatelka Nicole Jarvis, kdy vyrukovala se svou prvotinou Světla nad Prahou.

 

Vodníci, bludičky, duchové, bubáci...


Neohrožený Domek Myška z cechu lampářů


 a pár upírů k tomu


 Vítejte v Praze!

 

 

 
 
 
 
 
Světla nad Prahou nám nabízí Prahu, jakou neznáme - plnou temných stvoření, co vyčkávají ve stínech na svou příležitost. Nebýt lampářu - neohrožených lovců těchto nebezpečných bytostí - na pražských ulicích by bylo rozhodně nebezpečněji. Domek Myška se jako jeden z lampářů snaží ochránit obyvatele Prahy, největší problémy teď dělají pijavice neboli upíři, jež je třeba zastavit, než ohrozí další nic netušící Pražany. Jednoho dne se ale Domkovi do cesty připlete stvoření, které je mocnější než sám může zvládnout.
 
V knize nezůstanete jen u krvesajných stvoření, setkáte se i s bludičkami, duchy i vodníky. Tady ale nepůjde o vodníka Česílko, tady vás vodníci nemilosrdně stáhnou až na dno. Za představení bytostí jako bludičky a vodníci, se kterými jsem se ve svých přečtených fantasy zatím moc nesetkala, jsem byla moc ráda, že autorka nezůstala jen u klasických duchů a upírů. Pro mě bylo právě to na knize nejlepší, ale se zpracováním to bylo horší.
 
Ze začátku jsem si velice těžko zvykala na jednoduchost autorčina psaní. Až příliš jednoduchého psaní... trochu jsem si tím připomněla své roky na střední škole při hodině stylistiky. Zahrnovalo to především amatérsky vylíčený děj i prostředí a prosté dialogy. Další co je na pováženou jsou jména, která autorka postavám vybrala. Jedna z důležitých postav s ohromnou mocí a tajemnou silou, se jménuje Kája. Nic proti Kájům, ale když autorka popisovala temné ulice a zákoutí noční Prahy, kde ve stínech číhají nebezpečné krvesajné pijavice a v neposlední řadě představila odvážné lampáře bojující proti těmto temným stvořením, a poté se na scénu vstoupí Kája s Domkem Myškou, tak celá temná pochmurná atmosféra šla do kytek. Nemůžu si pomoct, ale Kája kazí celkový nádech temné atmosféry. Chvíli jsem autorku podezírala, že si ze čtenářů dělá legraci... bohužel nedělala. To ani nemluvím o jménech jako Žába nebo Válka. 
 
Co okamžitě rozprášilo všechny naděje na dobrou knihu byly poučné vsuvky a zajímavosti o Praze, které se autorka snažila násilně vždy někam vecpat. Bohužel úplně zbytečně, protože do příběhu to vůbec nepasovalo. Na druhou stranu musím ocenit její snahu obohatit čtenáře o historii Prahy, přestože se to do děje nehodilo. Nicole Jarvis se tedy trochu  nešikovně snažila přiblížit zajímavá zákoutí Prahy. Kdyby to autorka lépe zapracovala do příběhu, určitě by si z toho čtenáři odnesli více, než když jen v každé kapitole představí krátky odstavec o úplně náhodné pražské památce nebo významné české události či osobnosti. Působilo to na mě tak, že si autorka pouze načetla zajímavosti o Praze z brožur a průvodců a poté se je snažila zakomponovat do knihy. 
 
Chci upozornit, že se na to dívám z pohledu českého čtenáře, který má (nebo by měl mít) alespoň základní povědomí o nejvýznamnějších českých událostech, pověstí o Praze a jejích památkách, známých pražských ulicích, budovách... Kdo z Čechů by neznal, nebo alespoň neslyšel o Karlově mostě, Václavském či Straroměstském náměstí. Víme, kdo byl Karel IV., kněžna Libuše nebo co je Staroměstský orloj a určitě každý zná Vltavu, nejen tu protékající Prahou, ale i tu Smetanovu.
 
Pro zahraniční čtenáře, pro které bylo dílo původně cíleno, to musí být ještě více matoucí a nic neříkající, a mrzí mě, že kniha se zamýšlenou tajemnou pražskou atmosférou, kde se objevují vodníci, bludičky, duchové i bílé paní, dopadla takto. Doufala jsem, že se Nicole Jarvis podaří vtáhnout zahraniční čtenáře do našeho kouzelného stověžatého města.

 

Originální název: The Lights of Prague
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání v ČR: 2022
Překlad: Tereza Dubenská
Vazba: měkká/brožovaná
Počet stran: 352


Komentáře

Oblíbené příspěvky