Pád Argosanů - Sebastien de Castell

Dočkali jsme se! Druhý díl trilogie o Ferius Parfax, prequel série Divotvůrce a především další možnost putovat spolu s Argosany.

Šestnáctiletá Ferius se v nově nalezené rodině vrhla po hlavě do argosanského učení. Teď utíká před vlastními hříchy, před kterými se jen tak neschová. Nezkrotná, tvrdohlavá Argosanka, jež rozhodně nechybí arta valar, se musí postavit před nelehkou zkoušku. Musí zastavit zkázu, která se již dala do pohybu a rychle se šíří - Rudý jekot. Snad to zvládne společně s malým klukem a otravnou společnicí.

Hrozně moc se mi líbilo, že Ferius začínala stejně jako Kellen - s mnoha otázkami, na které se jí dostávalo (pro ni) neuspokojivých odpovědí. Oba se dali do argosanského učení se stejným zápalem a zvědavostí, a uvědomili si, jak obtížné je pochopit cesty Argosanů.

 

„Síla je jen iluze. Silný člověk je silný jen v jistých úhlech a postaveních. Když nemůžeš chlapa porazit tváří v tvář, přinuť ho, aby se otočil zády.“                                                                                                                                                                   - Pád Argosanů, Sebastien de Castell

 

Pád Argosanů mi ze všech knih ze světa Divotvůrce přišel nejemocionálnější, až jsem si chvíli myslela, že to mé ubohé srdce nevydrží. Střídavě se srdceryvnými pasážemi čtenář dostane, jako v každém díle, dávku zábavných scén s nenucenými vtipy, které mě upřímně rozesmály.
 
Kráčet cestou vody, nebo kamene? Sebastien de Castell vám ukáže několik cest, ale je jen na vás jakou se vydáte. Použít svou arta tuco nebo snad arta loquit? Zvolit arta eres nebo postačí umění výmluvnosti?

A nebo moje nejoblíbenější - schopnost vnímovavosti Arta Precis.

Arta Precis

„Odhalit to, co druhý skrývá, je nejslabší forma arta precis. Mnohem cennější je schopnost vnímat taková tajemství, o nichž jejich nositel neví, že je má.“                                                                                       - Pád Argosanů, Sebastien de Castell

                                                                                                                                     

Jestli jste stále úplně nepochytily smysl arogosanského učení, po Pádu Argosanů vás Sebastien de Castell znovu plně zasvětí a jasně představí všech sedm argosanských ctností, bez kterých se žádný Argosan neobejde a hlavně, které Ferius potřebuje, aby zdárně překonala všechny nástrahy a potíže a konečně nalezla správnou cestu, po které se vydat. Nejsem váše maetri, abych vás učila argosanským cestám a ctnostem. Pouze mě napadá, že Sebastien de Castell byl výborný teysan.
 
Vzpomínám si, že když jsem poprvé četla Divotvůrce, tedy  druhý díl - Temné znamení, kde se Ferius snaží Kellena více zasvětit do světa Argosanů, vůbec jsem se nechytala a celé argosanské učení, cesty a ctnosti mi nedávaly smysl. Pro mě bylo až příliš založené na filozofii, ale po šesti knihách a jedné duologii jsem teprve pochopila, jak geniální skupinu potulných karbaníků/podvodníků autor vytvořil.

 

„Moudrý poutník vždy vchází do místnosti s plánem, jak se dostat ven,“ říkával Durral. „Argosan nikdy nevkročí do místnosti, aniž by jich měl tucet.“

„A jak poznáš, který z těch plánů provést, když přijde čas, tati?“

„Na tom nezáleží. První věc, kterou se na cestách naučíš, děvenko. Plány jsou jako modlitby - dobré pro duši, ale nic, na co se dá spolehnout.“                                                                                           - Pád Argosanů, Sebastien de Castell

 

Naposledy mi dovolte, abych vysekla poklonu tvůrcům obálky, která bezchybně zobrazuje mladou Ferius společně s tajemnou cizinkou, která v Pádu Aroganů bude hrát významnou roli.
 
Knihy ze série Divotvůrce i následný prequel Cestu Argosanů jsem si nesmírně užila a mrzí mě, že se závěrečným dílem - Fate of the Argosi - se budu muset rozloučit s tímto fantasy světem. Nepohrdla bych další sérií, přeci jen vypracovat tento fantasy svět plný kočkoveverek, Argosanů, Jan'Tepů, Daromanů a plno dalších klanů a národů muselo dát ohromnou práci. Třeba se jednou dočkáme série, kde i Kellen Argos bude mít svého vlastního teysana


 
Originální název: Fall of the Argosi
Nakladatelství: Egmont
Rok vydání v ČR: 2022
Překlad: Peter Kadlec
Vazba: pevná
Počet stran: 384




Komentáře

Oblíbené příspěvky